Lokaltidningen då nu och i framtiden
Karin Eriksson, chefredaktör på Mariestadstidningen föreläste på ett kunnigt och fängslande sätt om hur tidningsvärldens har sett ut och kommer att se ut i framtiden. Med statistik visade hon hur den äldre generationen fortfarande föredrar att läsa sin papperstidning medan den yngre generationen mer och mer går över till att hämta sin information från nättidningarna. Tidningsdöden känner vi till och även de större tidningarna får att svårare att överleva. På annonsmarknaden ske en kraftig nedgång för tryckta dagstidningar. *annonsvolymen minskade med 5,8 och intäkterna %.
Den svenska dagspressen genomgår just nu sin största kris någonsin. Det visar Presstödsnämndens genomgång av dagspressens ekonomi 2013.
Enligt årsredovisningarna uppgick dagstidningsföretagens samlade rörelseintäkter under 2013 till 17,3 miljarder kronor, en nedgång med fem procent, eller nära 900 miljoner, i jämförelse med 2012.
På annonsmarknaden fortsatte den snabba nedgången för tryckta dagstidningar. Annonsvolymen minskade med 5,8 procent och intäkterna med 13,3 procent. Kvällspressen gick tillbaka mest, intäkterna föll med 16,7 procent.
Samtidigt fortsatte annonseringen på internet att öka. De digitala annonsintäkterna hos landets dagstidningar ökade med 9,9 procent och uppgick vid årets slut till 554 miljoner kronor.
Karin Eriksson betonade också att journalistiken håller på ändras. Många personer inom tidningsbranschen avskedas, men det är inte enbart journalister utan även andra yrkeskategorier som inte längre behövs i en digitaliserad media värld.
Att sia om när papperstidningen är död är svårt säger Karin Eriksson . Men det är oroande inför framtiden att de etablerade mediebolagen i allt mindre utsträckning väljer att satsa på den kostsamma undersökande journalistiken.