Tro och vetande drog storpublik

Nästan överfullt av intresserade blev det på Högskolan i Skövde när tro ställdes mot vetande.

Det populärvetenskapliga kaféet som drog långt över hundratalet åhörare hade fått rubriken ”Religion och vetenskap – harmoni eller konflikt?”

Ulf Jonsson, både katolsk jesuitpater och professor i religionsfilosofi, ställde frågan och besvarade den med ”både – och”.

Ulf Jonsson 2Han menade att naturvetenskap och teologi delvis överlappar varandra, och ibland uppstår det konflikt mellan områdena. Men samtidigt använder de helt olika medel och syften. Vetenskapen mäter och beskriver tillvaron, medan religionen tolkar tillvaron och förklarar dess mening.

Samtidigt är religion och vetenskap komplicerade och flexibla. Deras fronter flyttas fram och förändras över tiden, och de visar inte upp några eviga, bestående sanningar.

Ulf Jonsson menade att tro och vetande väger lika.

Föreläsningen avrundades med en lång frågestund där engagerade åhörare fick Ulf Jonssons syn på intrikata spörsmål. Han avtackades med ett försilvrat äpple i trä, formgivet av en elev på Folkuniversitetets hantverkscentrum i Tibro.Ulf Jonsson 1

Medarrangörerna Skaraborgs Senioruniversitet och Högskolan i Skövde flaggade samtidigt för kommande träffar – om bin och om kriminalteknik. /FJ

James Minard från Folkuniversitet gav föreläsaren Ulf Jonsson ett kunskapens äpple.

Detta inlägg publicerades i Aktuellt. Bokmärk permalänken.